Skip to content

Όταν η Eurovision γίνεται εθνική υπόθεση

Μαΐου 16, 2009

Η δημόσια ή κρατική τηλεόραση έχει ως σκοπό, μεταξύ άλλων, την προαγωγή του πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να παράγει εκπομπές και προγράμματα ενδεχομένως δαπανηρά, που δεν εντάσσονται για λόγους κόστους -επί της ουσίας, ανταποδοτικότητας- στο πρόγραμμα των ιδιωτικών σταθμών. Εξάλλου, το κριτήριο της ανταποδοτικότητας είναι διαφορετικό στη δημόσια από ό,τι στην ιδιωτική τηλεόραση.

 sakissemifinal_smallΌταν όμως στην αιχμή της πολιτιστικής παραγωγής της βρίσκεται ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision, όταν δαπανάται ένας τεράστιος προϋπολογισμός (ακόμη κι αν τελικά αποφέρει κέρδη), δυσανάλογος με οποιοδήποτε άλλο πολιτιστικό ή άλλης φύσεως προϊόν παράγει η κρατικο-δημόσια τηλεόραση και όταν  αυτό γίνεται σταυροφορία στο σύνολο των ενημερωτικών ή ψυχαγωγικών εκπομπών των τηλεοπτικών και των  ραδιοφωνικών σταθμών που απαρτίζουν την ΕΡΤ, κάτι φαντάζει άτοπο. Όταν μάλιστα η υπόθεση τα τελευταία χρόνια ανάγεται σε ζήτημα εθνικής πολιτικής, το θέμα, όπως επισημαίνει ο Νίκος Μπακουνάκης στο Βήμα, δεν είναι απλώς ενοχλητικό, είναι και επικίνδυνο: «Αυτή η κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού για έναν ποπ διαγωνισμό τραγουδιού, κατά τα άλλα διασκεδαστικό και ευχάριστο σαν τηλεοπτικό θέαμα- άλλωστε για την τηλεόραση φτιάχτηκε-, δείχνει μια όψη του κυνισμού που χαρακτηρίζει σήμερα την ελληνική (πολιτική) ζωή. Κάτω από τον κυνισμό αυτόν όλα είναι ισοπεδωμένα. Ολα ίσης αξίας και χωρίς ιεραρχήσεις.»

 Ο φετινός προϋπολογισμός για την ελληνική συμμετοχή στο διαγωνισμό της  Eurovision υπολογίζεται στο 1 εκατ. ευρώ, ενώ  η δημόσια τηλεόραση υποστηρίζει ότι «είναι το μόνο event που βγάζει τα λεφτά του στο διπλάσιο». Δυσκολεύομαι ειλικρινά να πιστέψω ότι η ΕΡΤ θα έχει έσοδα 2 εκατ. ευρώ από το event αυτό, αλλά ας μην σταθώ εδώ.  Το ζήτημα στην περίπτωση της δημόσιας τηλεόρασης  δεν είναι αποκλειστικά αν ένα πρόγραμμα αποφέρει κέρδη ή όχι. Θεμιτό μεν, όχι  το ουσιαστικότερο δε. Ούτως ή άλλως, η στάση της διοίκησης της ΕΡΤ ως προς το ζήτημα αυτό θα ήταν ειλικρινής αν το εν λόγω επιχείρημα υιοθετούνταν για το σύνολο των προγραμμάτων της και όχι επιλεκτικά.

 sakisΕίναι ενοχλητική αυτή η σταυροφορία εθνικών διαστάσεων επί 6 περίπου μήνες για ένα  τηλεοπτικό σόου 2-3 ημερών. Γιατί δεν υπάρχει ανάλογη ευαισθητοποίηση ή κινητοποίηση της ΕΡΤ για προγράμματα που θα επιβεβαίωναν έμπρακτα τον κοινωνικό της ρόλο; Πιστεύει ειλικρινά η ηγεσία της ΕΡΤ ότι ο διαγωνισμός της Eurovision προάγει τον πολιτισμό; Και δεν τίθεται το ζήτημα του ρόλου της δημόσιας τηλεόρασης ως προασπιστή της «υψηλής» κουλτούρας, έναντι της «χαμηλής» της ιδιωτικής τηλεόρασης. Υπάρχει κάποια άλλη καμπάνια της δημόσιας τηλεόρασης, πέραν της Eurovision, στην οποία να δαπανώνται οι μισοί έστω πόροι;

 Από τη δημόσια τηλεόραση θα ανέμενε κάποιος π.χ. εκπομπές και που θα φέρουν τον πολιτισμό πιο κοντά στα παιδιά, ακόμη και μέσω δράσεων και προγραμμάτων στα σχολεία ή την εξοικείωση των μαθητών με την τέχνη μέσα από το παιχνίδι. Και δεν εννοώ τη Eurovision Junior.

 Ίσως θα έπρεπε η διοργάνωση και προβολή της Eurovision να ανατίθεται στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς (δεν ξέρω βέβαια αν τους συμφέρει οικονομικά), έτσι ώστε να φύγει από την «ομπρέλα» της εθνικής υπόθεσης (αν καταργούνταν, προσωπικά δεν θα είχα κανένα απολύτως πρόβλημα) και να ειδωθεί ως αυτό που είναι, ένα ελαφρύ και αρκούντως σουρεαλιστικό (αν θέλετε αντικαταστήστε το «σουρεαλιστικό» με «κιτς») τηλεοπτικό σόου.*  

 Εθνική υπόθεση θα μπορούσε να είναι ο πολιτισμός στα σχολεία, όχι ο διαγωνισμός της Eurovision.

* Θεσμικά η δημόσια τηλεόραση, ως μέλος της EBU είναι η μόνη που μπορεί να επιτελέσει αυτό το ρόλο, ωστόσο, αν υπάρχει θέληση, οι τρόποι βρίσκονται.

Advertisements
5 Σχόλια leave one →
  1. emmanuel protopapas permalink
    Μαΐου 17, 2009 01:31

    mono na skorpun ta lefta tou ellina tipota allo SKATA SKATA SKATA

  2. Μαΐου 17, 2009 10:30

    Όταν λέει η ΕΡΤ ότι η eurovision αποφέρει κέρδη, εγώ διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις.

    Η κρατική τηλεόραση είναι ένα κλειστό κύκλωμα, δίχως διαφάνεια, ούτε στα οικονομικά της, ούτε στις παραγωγές της, ούτε στα δημοσιογραφικά της.

    Επίσης, αν ο πολιτισμός (πρέπει να) παράγεται από την κρατική τηλεόραση είναι ένα θέμα που, αν συζητηθεί, θα ακουστούν βαριά λόγια…

    worldcity

    • Μαΐου 17, 2009 12:28

      Η δημόσια ή κρατική τηλεόραση θα πρέπει να ανοίγει ένα παράθυρο στον πολιτισμό για τον πολίτη-τηλεθεατή, όχι με την παραγωγή και προβολή πολιτιστικών εκπομπών που αφορούν μια ελίτ, αλλά κυρίως ευαισθητοποιώντας το κοινό απέναντι στον πολιτισμό της καθημερινότητας. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν αφορά μόνο το σύνολο των προγραμμάτων της (ενημερωτικων, ψυχαγωγικών, εκπαιδευτικών, κτλ) , αλλά επίσης τη στάση της διοίκησης και των εργαζομένων…

      • Μαΐου 17, 2009 13:17

        Στην Ελλάδα ΔΕΝ υπάρχει δημόσια τηλεόραση. Υπάρχει Κρατική τηλεόραση.

        Και με βάση αυτό,
        ο πολιτισμός της καθημερινότητας που εκπέμπεται απ’ τις συχνότητες των κρατικών καναλιών

        είναι η ομηρία – και των εργαζομένων και των τηλεθεατών – σε ένα αναχρονιστικό και πλήρως ελεγχόμενο και εικονικό περιβάλλον.

        worldcity

        (σκεφτείτε και το παράδειγμα – κατάντια της ΕΤ 3…)

Trackbacks

  1. Ο Σάκης Ρουβάς στην Eurovision 2009 και η εθνική σταυροφορία της ΕΡΤ « La Ivolution – non commercial

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: